2018. január 17. szerda
Boldog névnapot Antal, Antónia!

Magyar Szerb Kereskedelmi és Iparkamara Egyesület
6722. Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Telefon: 70/45-222-33
e-mail: info@mszkik.hu
 

MKIK Brüsszeli EU Képviseletének elektronikus hírlevele (2017/17)

HÍREK

Az európai szemeszter őszi csomagja
Az Európai Bizottság közzétette az európai szemeszter őszi csomagját, melyben meghatározza az EU következő évre vonatkozó gazdasági és szociális prioritásait, valamint szakpolitikai ajánlásokat fogalmaz meg az Európai Unió tagállamai számára. Magyarország nincs azon országok között, amelyek makrogazdasági egyensúlyhiánnyal küzdenek. Az őszi csomagot bemutató sajtótájékoztatón Pierre Moscovici, a gazdasági és pénzügyekért felelős uniós biztos azonban kiemelte, hogy Magyarország esetében figyelemmel kellene kísérni a lakásárak emelkedését, valamint a munkaerőköltségek és a termelékenység egymáshoz viszonyított alakulását.

Megállapodás az indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozás megszüntetéséről
Megszületett a megállapodás az online kereskedés indokolatlan, földrajzi alapú korlátozásának megszüntetéséről. A vásárlásnak többé nem lehet akadálya például az, ha a megrendelést egy másik országban kibocsátott betéti vagy hitelkártyával akarja valaki kifizetni. Egy bizottsági felmérés az összes vizsgált weboldal 63%-ánál tárt fel területi alapú tartalomkorlátozási gyakorlatot. Kiderült az is, hogy 2015-ben a weboldalak kevesebb, mint 40%-a tette lehetővé a vásárlást a külföldről bejelentkező fogyasztók számára. További információk a Hírlevél „Fókuszban az Unió” rovatában.

Szakmai Készségek Európai Hete 2017
A tavalyi év sikerére építve idén is megrendezésre került a Szakmai Készségek Európai Hete 2017. november 20. és 24 között. A szakképzés európai hetét az Európai Bizottság hirdette meg abból a célból, hogy az Európa-szerte megrendezésre kerülő helyi, regionális és nemzeti rendezvények révén vonzóbbá tegye a színvonalas szakismereteket biztosító és minőségi munkahelyek betöltését lehetővé tévő szakoktatást és szakképzést. A Szakképzés Európai Hetén résztvevők lehetőséget kaptak arra, hogy megosszák egymással a szakképzés terén elért olyan kiemelkedő eredményeiket, innovatív oktatási gyakorlataikat és sikeres szakmai programjaikat, amelyek ösztönözik a gyakornoki képzést, a munkahelyi tanulást, a továbbképzést, az átképzést, valamint a vállalatok és az oktatás közötti fenntartható együttműködést. A szakképzés európai hete lehetőséget biztosít arra, hogy a kiválóság és minőség konkrét példáin keresztül széles körben ismertté váljanak a szakképzés előnyei.

Az uniós kereskedelmi megállapodások kézzelfogható eredményei
Az EU közzé tette a meglévő kereskedelmi megállapodásainak végrehajtását értékelő jelentését. Ez az első ilyen horizontális jelentés, amelyből kiderül, mi történik a kereskedelmi megállapodásokról folytatott tárgyalások lezárása és a megállapodások hatálybalépése után. Összességében kimutatható, hogy az uniós megállapodások növelték az uniós export és gazdasági növekedés mértékét. A jelentésből kitűnik, hogy az előnyök gyakran az EU mezőgazdasági és gépjárműipari ágazata számára a legnagyobbak. Például a Dél-Koreába irányuló autóexport 244%-kal nőtt 2011 óta, a Kolumbiával és Peruval kötött megállapodás esetében pedig 92%-kall, illetve 73%-kal nőtt az uniós mezőgazdasági termékek exportja.

Az Európai Bizottság kiáll a nők jogai mellett
Az Európai Bizottság bejelentette, hogy konkrét intézkedéseket hoz a nemek közötti bérszakadék megszüntetése érdekében. A Bizottság az erről szóló cselekvési tervet hivatali idejének végéig, azaz 2019-ig meg kívánja valósítani. Európában a nők napjainkban még mindig 16,3%-kal kevesebbet keresnek, mint a férfiak. Magyarországon a bérkülönbség valamivel kisebb: 14%. A nemek közötti egyenlőség témájában készült új Eurobarométer felmérés eredményei is publikálásra kerültek. A felmérésből többek között kiderül, hogy az európai polgároknak átlagosan 43%-a (Magyarországon a válaszadók 79%-a) ért egyet azzal az állítással, hogy a férfiak legfontosabb feladata a pénzkeresés, és 44%-uk (Magyarországon a 78%-uk) azzal, hogy a nők legfontosabb feladata gondját viselni a családi otthonnak és a családtagoknak.

Keleti partnerségi csúcstalálkozó Brüsszelben
Az Azerbajdzsán Köztársaság, a Belarusz Köztársaság, Grúzia, a Moldovai Köztársaság, az Örmény Köztársaság és Ukrajna állam-, illetve kormányfői, az Európai Unió képviselői, valamint tagállamainak állam-, illetve kormányfői és képviselői 2017. november 24-én csúcstalálkozót tartottak Brüsszelben. Az ülésen áttekintették az eddigi eredményeket, megvizsgálták az együttműködés további erősítésének lehetőségeit és közös nyilatkozatot fogadtak el. Az Európai Tanács tájékoztatása szerint az elsődleges cél a gazdasági kötelékek, a közlekedési és az energetikai együttműködés erősítése. Szakemberek rámutattak, hogy az ülés napirendjén sem Oroszország, sem a kelet-ukrajnai helyzet nem szerepelt.

A 2018. évi európai uniós költségvetés: foglalkoztatás, beruházások, migrációs kihívás és biztonság
Az uniós intézmények megállapodásra jutottak a Bizottság politikai prioritásait tükröző 2018. évi uniós költségvetésről. A 2018. évi uniós költségvetés összege kötelezettségvállalási előirányzatokban 160,1 milliárd euró, kifizetési előirányzatokban pedig 144,7 milliárd euró. A pénzeszközök közel fele – kötelezettségvállalásokban 77,5 milliárd euró – azt a célt szolgálja, hogy gazdaságunkat erősebbé, egyetemeinket versenyképesebbé, vállalkozásainkat pedig felkészültebbé tegye arra, hogy világszinten versenybe szálljanak.

Energiaunió: 2018. a kötelezettségvállalások éve lesz
Az energiaunió helyzetéről szóló harmadik jelentés azt mutatja, hogy Európa alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalommá való átalakulása egyre határozottabb körvonalakat ölt az EU-ban. Továbbá azt is megerősíti, hogy az energetikai átállás csak akkor lehetséges, ha elvégzik a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket. Az energetikai, a közlekedési és a távközlési infrastruktúrák egyre szorosabban kapcsolódnak egymáshoz. A helyi hálózatoknak minden eddiginél fontosabb szerep jut majd az uniós polgárok mindennapjaiban, akik közül várhatóan egyre többen választják majd az elektromos közlekedést, a decentralizált energiatermelést és a felhasználói igényekre nyújtott szolgáltatásokat.

ESEMÉNYEK

2017. december 5., 8:15-16:30, Brüsszel
Európai Kereskedelmi Napok 2017
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: 118 rue de l’Aqueduc

2017. december 5., Brüsszel
Díjkiosztó: Access City 2018
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: további információk hamarosan

2017. december 7-8., Brüsszel
Horizon2020 Információs Nap – Egészségügy, társadalmi változások és jólét
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: Európai Bizottság, Charlemagne épület, rue de la Loi, 170

2017. december 7., Brüsszel
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF): A digitális egységes piac megvalósítása
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: Concert Noble, Rue d'Arlon 82

2017. december 7., 9:00-16:15, Brüsszel
A hatékonyabb közbeszerzési eljárásokért
Szervezők: Európai Bizottság
Helyszín: Hotel Steigenberger, Avenue Louise 71

2017. december 7., Brüsszel
Korrupció az üzlet világában – A KKV-k védelme
Szervező: Eurochambres, Unioncamere
Helyszín: Belga Gazdasági Minisztérium

2017. december 7., Brüsszel
Civil társadalom díj 2017
Szervező: EGSZB
Helyszín: EGSZB, 99 rue Belliard

2017. december 13., Brüsszel
Horizon 2020 Információs Nap – Közlekedés
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: Európai Bizottság, Charlemagne épület, rue de la Loi, 170

2017. december 14-15., Brüsszel
EuroMed Invest zárókonferencia
Szervező: Eurochambres
Helyszín: EGSZB, 99 rue Belliard

2017. december 19., 9:30-17:45, Brüsszel
Export Fórum 2017
Szervezők: Európai Bizottság
Helyszín: Albert Borschette Conference Centre, rue Froissart 36

2018. február 22-23., Brüsszel
2. Európai Ipari Napok
Szervező: Európai Bizottság
Helyszín: további részletek hamarosan

2017. március 15-16., Brüsszel
Your Europe, Your Say 2018
Szervező: Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB)
Helyszín: EGSZB, 99 rue Belliard

PÁLYÁZAT

Közös képesítések a szakképzésben
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS – EACEA/27/2017 az Erasmus+ program keretében
KA3 – A szakpolitikai reform támogatása

A felhívás általános célkitűzése egyrészt a fiatalok foglalkoztathatóságának növelése és a vállalkozások számára is előnyös, magasan képzett és mobilis munkaerő létrehozása, másrészt a közös európai szakképzési képesítések támogatása. A felhívás konkrét célja a közös szakképzési képesítések előkészítésének vagy létrehozásának támogatása, illetve a meglévő képesítések fejlesztése.

Támogatható partnerségek
A partnerségnek az Erasmus+ legalább két különböző programországából származó partnerekből kell állnia (amelyek közül legalább az egyiknek európai uniós tagállamnak kell lennie).
A partnerségben továbbá legalább három partnernek kell részt vennie, köztük a következő két szervezetnek (a partnerek egyike lesz a koordináló szervezet, amely a partnerszervezetek nevében pályázatot nyújt be az Erasmus + támogatásra.):

  • egy szakképzést nyújtó szervezet (felső középfokú, nem felsőfokú vagy felsőfokú posztszekunder szinten),
  • egy vállalkozás (állami vagy magán) vagy kereskedelmi, kézműves és iparkamara, vagy ágazati/szakmai szervezet

Egyéb támogatható szervezetek: releváns képesítő vagy egyenértékű hatóságok (nemzeti, regionális vagy ágazati szinten), helyi, regionális vagy nemzeti állami hatóságok, szociális partnerek (munkáltatói és munkavállalói szervezetek), kutatóintézetek, európai ernyőszervezetek, ágazati szakképzettségfejlesztési tanácsok vagy ezekkel egyenértékű szervezetek, állami foglalkoztatási szolgálatok, ifjúsági szervezetek, szülői szervezetek, más érintett szervezetek.

Tevékenységek és várt eredmények
A tevékenységeket 2018. szeptember 1. és 2018. november 1. között kell megkezdeni. A projektek időtartama 24 hónap.

  • Közös szakképzési képesítések kialakítása vagy fejlesztése a kötelező partnerekkel rendelkező országok konkrét készségigényeinek figyelembevéétele céljából, hogy ezen országok mindegyikében képesítésként ismerjék el a közös szakképzési képesítéseket.
  • Új fenntartható együttműködési struktúrák létrehozása az átláthatóság, összehasonlíthatóság, megfelelő minőségbiztosítási rendszerek és a képesítések kölcsönös elismerésének biztosítása érdekében, ugyanakkor a meglévő együttműködés rendszeresebbé és célzottabbá tétele.

Költségvetés
A projektek társfinanszírozására előirányzott teljes költségvetés becsült összege legfeljebb 6 millió EUR. A maximális uniós társfinanszírozási arány 80 % lesz. A támogatás összege minden esetben 200 000 és 500 000 EUR között lesz. Várhatóan körülbelül 20 pályázat részesül finanszírozásban.
A pályázatokat legkésőbb 2018. január 31-én déli 12:00 óráig (brüsszeli idő szerint) kell benyújtani.

H2020 projektek konzorciumai által meghirdetett versenypályázati kiírások

A Horizont 2020 IKT projektek rendszeresen publikálnak tudásközpontok és KKV-k együttműködését, technológia transzfert, kísérleti infrastruktúrák hasznosítását, IKT technológiákra épülő ökoszisztémák fejlesztését támogató versenypályázatokat. A versenypályázatok a H2020 Participant Portálon vagy a projektkezdeményezések weboldalain kerülnek publikálásra.
Jelentkezési határidők:
2017.10.31 - 2018. február: symbIoTe
2018.01.01 - 2018.03.31: Vicinity

FÓKUSZBAN AZ UNIÓ

Új uniós jogszabály az online vásárlás területén

Az európai fogyasztók az interneten keresztül hamarosan ugyanúgy vásárolhatnak majd egy másik tagállamban műszaki cikkeket, bérelhetnek autót, foglalhatják le szállodai szobájukat vagy vehetnek koncertjegyeket, mintha mindezt saját országukban tennék. Megszületett ugyanis az indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozás megszüntetésére irányuló új uniós jogszabályra vonatkozó politikai megállapodás.

Az indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozás (uniós szaknyelven „geoblocking”) megszüntetéséről szóló rendeletre vonatkozó javaslat 2016 májusában látott napvilágot a digitális egységes piaccal kapcsolatos szabályozás részeként. Az új szabályok szerint az európai polgárok szabadon választhatják ki azt a weboldalt, amelyről vásárolni szeretnének, mindenfajta korlátozás vagy átirányítás nélkül. A vásárlásnak többé nem fogja akadályát képezni például az, hogy egy másik országban kibocsátott betéti vagy hitelkártyával kellene fizetniük. Az új szabályok az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetést követő kilenc hónap elteltével lépnek hatályba, lehetővé téve a kisebb kereskedők számára az alkalmazkodást.

Ha valaki egy másik uniós ország üzletében személyesen vásárol, az eladó nem kéri az illető személyazonosító okmányát, hogy a vásárló állampolgárságától vagy lakóhelyétől függően más árat vagy értékesítési feltételeket szabjon neki. Az interneten azonban nagyon gyakran előfordul, hogy a fogyasztók nem tudják megvásárolni a más országokban előnyösebb feltételekkel kínált termékeket, mert automatikusan átirányítják őket a kereskedőnek a vásárló hazájában működtetett honlapjára. Ma még gyakran azért hiúsul meg az online vásárlás, mert a kinézett áru vagy szolgáltatás helye szerinti országban nem fogadják el a vásárló hazájában kibocsátott bankkártyát, vagy hitelkártyát, vagy egyéb teljesíthetetlen akadályokat gördítenek a fizetés elé. Ennek a fajta diszkriminációnak nincs helye az Európai Unió egységes piacán.

Egy bizottsági felmérés az összes vizsgált weboldal 63%-ánál tárt fel területi alapú tartalomkorlátozási gyakorlatot. Kiderült az is, hogy 2015-ben a weboldalak kevesebb mint 40%-a tette lehetővé a vásárlást a külföldről bejelentkező fogyasztók számára. Mindez a vállalkozásoknak kevesebb bevételt, a fogyasztóknak pedig kevesebb választási lehetőséget jelent. A felmérés szerint a területi alapú tartalomkorlátozás által leginkább érintett áruk és szolgáltatások a következők: ruházat, lábbelik és kiegészítők, fizikai hordozó (könyvek), számítógépes hardver és elektronika, repülőjegyek és gépkocsibérlés.

Az Európai Bizottság által javasolt jogszabály biztosítani hivatott, hogy azok a fogyasztók, akik egy másik EU-országban kívánnak árut vagy szolgáltatást vásárolni, akár az interneten, akár üzletben, ne részesüljenek hátrányos megkülönböztetésben az árak, illetve az értékesítési vagy fizetési feltételek tekintetében – kivéve indokolt esetben, például a hozzáadottérték-adóval (áfával) kapcsolatos okból vagy bizonyos közérdekű jogi rendelkezésekből kifolyólag.

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos így nyilatkozott: „Az EU egységes piacát hozzáigazítjuk a digitális kor követelményeihez azáltal, hogy a fogyasztóknak azonos hozzáférést biztosítunk a termékkínálat legszélesebb köréhez: nem számít, hogy egy másik országban lévő üzletbe fizikai valójukban lépnek-e be, vagy online vásárolnak. Következő tennivalónk a határokon átnyúló csomagkézbesítés árainak csökkentése lesz. A mostani árak ugyanis visszatartják az embereket a termékek más tagállamban történő megvásárlásától és értékesítésétől.”

Jóllehet a megkülönböztetésmentesség elve már le van fektetve a szolgáltatási irányelvben, és a Bizottság már alkalmazza azt bizonyos szolgáltatási ágazatokban, így például az autóbérlők és a vidámpark-üzemeltetők vonatkozásában, az új szabályok révén mind a fogyasztók, mind a kereskedők számára növekedni fog a jogbiztonság, hiszen egyértelműbbé válik, mely kereskedelmi módszerek megengedettek, és melyek nem.

Az új szabályok három olyan konkrét esetet határoznak meg, amikor a különböző uniós tagállamok fogyasztói közötti eltérő bánásmód eleve indokolatlan, és objektív kritériumokkal nem támasztható alá.

Ezek a következők:

1. Fizikai szállítás nélküli termékértékesítés. Példa: Egy belga fogyasztó hűtőszekrényt kíván vásárolni. A legvonzóbb megoldásra egy német weboldalon talál rá. Az új szabályok értelmében a fogyasztó jogosult a termék megrendelésére és annak a kereskedő telephelyén való átvételére vagy saját otthonába történő szállíttatására. A Bizottság részéről remélik, hogy idővel, az internetes megrendelések számának növekedésével a szállítás lebonyolítására is létrejön egy közvetítői piac.

2. Elektronikusan nyújtott szolgáltatások értékesítése. Példa: Egy bolgár fogyasztó weboldal fejlesztése céljából tárhelyszolgáltatást kíván vásárolni egy spanyol cégtől. Az új szabályok értelmében hozzáférhet a szolgáltatáshoz, regisztrálhatja magát és megvásárolhatja ezt a szolgáltatást anélkül, hogy többletdíjakat kellene fizetnie a spanyol fogyasztókhoz képest.

3. Egy konkrét fizikai helyen nyújtott szolgáltatások értékesítése. Példa: Egy olasz család közvetlenül vásárolhat utazást egy franciaországi vidámparkba anélkül, hogy átirányítanák őket valamelyik olasz weboldalra a vásárlás lebonyolítása céljából. Gondoljunk itt a DisneyLand korábbi gyakorlatára, amikor is eltérő áron kínálta belépőjegyeit attól függően, hogy melyik tagállamból akarta a vevő azt megvásárolni.

A területi alapú korlátozás felszámolásáról szóló jelen rendelet nem terjed ki az audiovizuális szolgáltatásokra és a szerzői jogok által védett árukra és szolgáltatásokra. Ezekkel a témákkal részben más jogalkotás keretében foglalkoznak, de a Bizottság két év múlva egy felülvizsgálati záradék keretében javasolhatja a rendelet ezen területekre való kiterjesztését is.

A rendelet nem ír elő értékesítési kötelezettséget, és nem harmonizálja az árakat. Ugyanakkor kiküszöböli a megkülönböztetést a termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférés terén olyan esetekben, amikor az objektív módon nem indokolható. (pl. héa-kötelezettségek vagy különböző jogi előírások).

Annak érdekében, hogy az új szabályok ne jelentsenek aránytalanul nagy terhet a vállalkozásoknak, a rendelet nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az EU-ban bárhová kézbesítsék termékeiket, és mentességet biztosít bizonyos rendelkezések alól azoknak a kisvállalkozásoknak, amelyek az éves árbevételük alapján az adott tagállamban alanyi áfamentességet élveznek.



Mellékelt állományok

Állománynév Típus Méret
mkik_eu_hirlevel_2017_17_szam.pdf pdf 1.68 MB

Hozzászólások

Ehhez a hírhez még senki sem szólt hozzá. Legyen Ön az első!

Szóljon hozzá

HTML kód használata nem engedélyezett, de a webcímek automatikusan át lesznek alakítva linkekké. Az e-mail cím soha nem lesz publikálva.. A hozzászólások moderálási jogát fenntartjuk. Az avatarok megjelenítéséhez a Gravatar szolgáltatást használjuk. Töltse föl képét itt: www.gravatar.com.

Remaining characters

security image

Minden  -al jelölt mező kitöltése kötelező!