Forrás: VajdaságMA, 2018. február 20.

Kern Imre: Ez egy nagyon fontos program Kelet- és Északkelet-Bánság körzete, illetve Vajdaság számára, hiszen az a körzet Trianon óta gyakorlatilag el van vágva a külvilágtólA Kübekháza és Rábé közötti útszakasz kiépítése, valamint az új határátkel? megnyitása infrastrukturális és gazdasági szempontból is jelent?s, hangzott el a magyar–szerb határon átnyúló együttm?ködési program mai újvidéki nyitórendezvényén.

A projektumban kiépül? közutak a határon átível? vállalkozások és gazdasági kapcsolatok ösztönzéséhez és az új üzleti lehet?ségek megteremtéséhez járulnak hozzá, de zavartalan közúti forgalmat biztosítanának és fokozatosan csökkentenék a Horgos-Röszke és Kelebia-Tompa határátkel? leterheltségét.

Az Európai Unió által támogatott közel öt és fél millió euró érték? el?csatlakozási programot tavaly februárban fogadták el, októberben már alá is írták a támogatási szerz?dést. Vezet? partner ebben a Nemzeti Infrastruktúra Fejleszt? Részvénytársaság, de részt vesz a Szerbia Útjai Közvállalat és a Vajdasági Urbanisztikai Közvállalat is.

Kern Imre közlekedésügyi államtitkár kifejtette, az illetékes minisztérium számára nagyon fontosak az IPA projektumok, elmondása szerint az autópályák és gyorsvasútvonal kiépítése mellett a helyi programokat is fel kell karolni. – Ez egy nagyon fontos program Kelet- és Északkelet-Bánság körzete, illetve Vajdaság számára, hiszen az a körzet Trianon óta gyakorlatilag el van vágva a külvilágtól. A határátkel? megnyitásával azt hiszem, hogy megélénkül a forgalom, másrészt pedig a gazdaság és a falvak is fejl?désnek indulnak – emelte ki az államtitkár.

Kiss-Parciu Péter, magyar határ menti gazdaságfejlesztésért felel?s helyettes államtitkár hangsúlyozta, a projektum része annak a nagy átfogó infrastruktúra fejleszt? programnak, amit a magyar kormány indított el, amelynek az a célja, hogy Magyarország összes határszakaszán minél több új határátkel? hely nyíljon meg. Úgy fogalmazott, az új közúti összeköttetés létrehozása mindkét ország számára fontos. – A szomszédos országok közül Szerbiával a legjobb az együttm?ködés, egy egészen konkrét szintet ért el az infrastruktúra fejlesztési program. Noha itt egy rövid útszakasz épül meg, jelenleg ahhoz, hogy eljussunk az egyik településr?l a másikra egy 50 km-es távolságot kell megtenni, ami határátkeléssel együtt több mint egy órát vesz igénybe. A most megépül? rövid útszakasszal és a várhatóan hamarosan megépül? határátkel? hellyel, ez lerövidülhet a tizedére is – tette hozzá.

Több évtizedes szándék és reménykedés valósul meg a programmal, fogalmazott Pásztor István, a Vajdsági Képvisel?ház elnöke. – Az elmúlt tíz évben nagyon sokat tettünk azért, hogy a döntéshozókat meggy?zzük arról, hogy valóban fontos egy ilyen határátkel? megnyitása. Ez nem csak a környékben lakók számára jelent?s, látjuk, hogy mekkora a nyomás az összes többi határátkel?re. Bánát északi részének, Törökkanizsának viszont egy kitörési lehet?séget nyújt. Ott ahol határátkel? van, ahol utat fejlesztenek, ahol mozgás van, ott esély és lehet?ség van arra, hogy az elöregedés, elvándorlás, ami azt a környéket jellemzi, meg tudjon állni és vissza tudjon fordulni – mondta Pásztor.

Szerbiában 1365 méteren újítják fel az utat, Magyarországon pedig 2309 méteren építenek ki új útszakaszt.

A személyforgalmi határátkel?, amely minden bizonnyal majd csak nap közben tart nyitva, és ahol egy helyben lehet majd elvégezni az útlevél és a vámellen?rzést, várhatóan 2019-ben nyílik meg.